MORAVIA MAGNA
MORAVIA MAGNA, společnost pro kulturu, historii a umění

 

NAPSALI NÁM

OHLASY ČTENÁŘŮ NAŠICH WEBOVÝCH STRÁNEK

• Reakce na moravský výklad dějin
Standardní model české a moravské historie není jistě bezchybný, ovšem vámi tvrdě a bez diskuse prosazované řešení kulhá na obě nohy, logicky i pramenně. (David Trejbal).


    Dobry den, velmi se laicky zabyvam rannym stredovekem v Cechach a okoli a dynastii Premyslovcu zvlast. Se zajmem procitam stranky moraviamagna.cz a pominu-li zaujate a "nacionalne" (lze-li o necem podobnem v moravskem baleni mluvit) ladene uvahy a vyrazy tak me vase teorie o puvodu ceske vladnouci dynastie zaujala. Bohuzel narazim na neprekonatelne rozpory jez v mych ocich delaji vasi teorii o historicke krivde Morave a gigantickou konspiraci nekolika generaci vladcu ceskych zemi (tedy minimalne od 2.ctvrtiny 11.stoleti pomineme-li uzemi docasne ovladane uz Boleslavem I. i Moravy), legendistu, kronikaru a ovsem i techto v okolnich zemich jez deni v Cechach a na Morave znali a reflektovali. Dovedu vase pohnutky pochopit, Velka Morava byla opravdu prvnim statnim utvarem identifikujici soucasny prostor Ceske republiky nebot Samova rise byla jiste jen velmi kratkodobym, ucelovym, nijak statotvorne budovanym utvarem k jehoz odkazu se lze hlasit jen pro onen prostor na kterem se rozkladala. Nepredpokladam ze myslite opravdu vazne kontinuitu Samovy rise a Velke Moravy, minimalne ne kontinuitu panovnickou, dynastickou jez se objevuje v pozdnich tradicich. Cinil byste tim totez co kritizujete u Kristiana, Kosmy a potazmo u historiku "z Prahy". Totez a jeste vic, myslim ze nema smysl se tim zabyvat. Myslite-li vazne zpodobneni Sama ve znojemske rotunde obavam se ze je to jen iracionalni touha prodlouzit slavu a trvani velkomoravske rise o 200 let do minulosti bez jedine opory v pramenech. Takovy utvar by se jiste byt by zil jaksi uzavreny do sebe nutne politicky i fyzicky navenek jevil a jiste by po nem neco zustalo. Take si nemyslim ze by ho drzelo cokoli pohromade, jiste ne nejak centralizovana moc zosobnena vladnouci dynastii, jiste ne krestanska vira byt Samo mozna byl krestanem. Predpokladat ale u jeho hypotetickych Morave vladnoucich potomku totez zni jako pohadka, kdo a kde by ony Moravody, Svantose apod. pokrtil, jak by vubec mohli svou viru praktikovat, jak by mohli byt prijimani pohanskym obyvatelstvem, co pozitivniho by jim z toho vubec plynulo? I timto krom jinych skutecnosti podle meho pada vas vyklad 3.pasu maleb ve znojemske rotunde. Pokud uvazujem o nejake navaznosti pak snad jen v jakemsi kolektivnim povedomi, casem temer mytologicke podobe uvedomovani si pocatku jakesi organizovanosti ktera snad v prostoru jizni Moravy pretrvavala. Jiste ale Moravane te doby nebyli vic nez kmen s jeho hierarchii stejne jako okolni slovanske kmeny. Pokud to vidite jinak prijimate opet to co jinde kritizujete - prijimate zpodobneni mytickych pohanskych vladcu v krestanske kapli. Coz samo o sobe podle meho nazoru neni tak nepravdepodobne jak tvrdite, jiste neodmitnete ruzne mistni silne "pohanske" vlivy v pocatcich krestanstvi (Skandinavie,Rusko) a to vcetne pohrbivani pohanu v kostelech, zobrazovani ruznych pohanskych motivu (napr. tzv. Zeleny muz po cele Evrope). Myslim ze toto nebylo takove tabu jak si namlouvame z dnesni perspektivy, zvlaste pokud slo o zobrazeni prislusnosti k vladnouci dynastii. Docela dobre si umim predstavit ze takove zobrazeni predku nebylo chapano vubec v nabozenskych souvislostech, spise jako druhy nosny prvek spolecnosti, jednim pilirem moc duchovni a k tomu v souladu s puvodnim zasvecenim rotundy mariansky cyklus maleb, druhym pilirem moc svetska a zpodobneni clenu dynastie. Uznavam ze vyklad 3. a 4.pasu maleb je zatim chaoticky, neuspokojivy. Stejne tak spatrovat v oracske scene motiv sireni krestanstvi je podle meho chybne. Motiv orby ma vice vyznamu, starsich nez samo krestanstvi a nijak s nim nesouvisejici a najdeme ho po celem svete. I v kontextu svetske casti maleb bych v teto scene spatroval spise symbolicke zpodobneni prava k vlade, zurodneni nevzdelane zeme, zavedeni radu a zakonu - knizeci vlady. Doplnene snatkem jak spravne podotykate - snatkem s onou zemi. A lhostejno zda postavy nazvem Premyslem a Libusi, tento nebo podobnych motivu nalezneme u nejen evropskych narodu spoustu. Jiste je nelze brat doslova, je to symbol. Symbol jez ovsem zpodobnuje realnou skutecnost - ustaveni knizeci moci jak k nemu doslo nejen u Cechu ale i u jinych narodu. Dobre k tomuto motivu ladi i pocet sedmi nasledniku jejichz jmena velmi napadite vysvetlil p.Karbusicky vynalezenim sveho slavneho poselstvi Teutonum. S tou vadou na krase ze tuto vetu prvni vyslovil a zapsal az on. Spor o dataci vzniku maleb je pro problem skutecneho sdeleni nepodstatny. Velmi dobre mohli poslouzit jak Bretislavovi I. tak Konradovi II. Bretislav I. je znam tim ze se velmi hlasil k minulosti sve dynastie - pojmenovani synu, zalozenych mest ci spise hradu. Jak vime svym puvodem po matce se chlubit nemohl, tim spise mohl byt motivovan k vzniku podobneho dila. Konrad II. si zase jiste uvedomoval trnitou cestu moravskych udelniku na prazsky stolec a takto "hmatatelny" dukaz sveho naroku se mu jiste hodil. Jako ostatne kazdemu z Premyslovcu ci presneji Borivojovcu chceme-li byt opravdu dusledni. I to zni dobre, nemyslite? Ostatne prislusnost k dynastii byla tou nejvetsi devizou kazdeho panovnika, ten nejzakladnejsi predpoklad k vlade a proto mohlo neco takoveho jako malby ve znojemske rotunde vubec vzniknout. Myslim ze pokud by bylo povedomi a to jeste dokonce na zacatku 12.stoleti o moravskem puvodu Premyslovcu, o jejich spriznenosti s Mojmirovci (nebo bych mel psat Samovci?) velmi radi by se k odkazu byt samozvanych moravskych kralu prihlasili, mohli by tim jen ziskat, nic ztratit. Namitky ze by tim tratili mocensky nebo si privodili konflikt s cirkvi jsou zcestne. Byli dost moudri na to aby vedeli ze to jedine nebezpeci plynouci ze staroslovenske liturgie nemusi podstupovat i kdyby se k Mojmirovcum prihlasili. Nic vyznamneho pro ne totiz nepredstavovala. Lze uvazovat o jakesi spriznenosti mezi Borivojem a Mojmirovci prostrednictvim krtu ci sesvagrenim, nikoli ovsem pokrevnim. Pokud by byl Borivoj opravdu synem Rostislava tezko by Moravane volili v nouzi jakehosi kneze Slavomira kdyby byl k dispozici dokonce snad jeho prvorozeny syn. A ten by jiste radsi vladl v otcove "kralovstvi" nez jako pouhy spravce prazskeho minivevodstvi. Nadto sem dosazeny z vule vraha ci prinejmensim zradce sveho otce. Zvukovod dvou koster u nichz neni jasne komu patri a jedna zminka o Borivojovi, knizeti moravskem v pozdnim opisu legendy to veru neni dukaz, tim spis v protikladu se vsim co mluvi proti tomuto nazoru. Shrnuto a podtrzeno, standardni model ceske a moravske historie neni jiste bezchybny ovsem vami tvrde a bez diskuse prosazovane reseni kulha na obe nohy, logicky i pramenne. Ceske legendy jiste nelze brat doslova tak jako je nelze brat doslova u Piastovcu atd. Skutecnost odrazi jen symbolicky ale jsou dulezitym, prapuvodnim, ustavujicim prvkem pocatku dynastie a tim i statnosti. Kristian necucal z prstu, Kosmas nepotreboval videt malby v rotunde, to co psali byla ustni tradice a dukaz jeji pravosti byla premyslovska dynastie. Na Morave mozna byla podobna situace, nebyt nasilneho konce vyvoje tohoto utvaru. Velka Morava mela obrovsky naskok, mela svou dynastii, dokonce svou cirkev s vlastni liturgii, svou moc. Zanikla bohuzel zasahem zvenci, necim co nebylo v jejich silach ovlivnit a postupne se stala jen vedlejsi zemi ceskeho kralovstvi. Souhlasim s tim ze dnesni postaveni Moravy je nedustojne, ba paradoxni prihledne-li se k tomu ze treba Slovaci maji vlastni stat ackoli nemaji ani zrnko z dedictvi a tradice jez ma Morava. Obavam se ale ze vase snaha je licha. Pusobi to na me dojmem ze jste si nejprve vytkli cil a potom pro nej hledali "dukazy". Coz v gumove historii 2.pol 1.tisicileti s minimem pramenu muze pusobit mozna zdanlive verohodne. Take je mi trpko kdyz se zamyslim co mohlo byt kdyby Vaclav III. nezemrel v Olomouci, take se utesuju ze Lucemburkove byli po preslici vlastne Premyslovci, take lituju ze Podebrad se neuvazene vzdal nastupnictvi pro syny, ze tu byli jeste potomci Mikulase Opavskeho. Dal uz jsou pro me ceske dejiny jen smutne cteni... Mam respekt k historii Moravy, uznavam ze ceska statnost ji za mnohe vdeci. Mam take pritelkyni - hrdou Moravacku. Ale z vasich teorii horky pocit - vsechna moudrost a slava patri Morave, Cesi jsou jen lhari, fabulatori, zlodeji, komunisti. Nashle.

David Trejbal



   MORAVIA MAGNA


aktualityzajímavostikontaktnaše cíleohlasysponzořiarchiv
mýty a pověstilegendykronikydokumentyjiné texty
lokalityarcheologiehrobyantropologiehistorieotázky
jazykpísmopísemnictví vírasymbolika artefaktyvlivy
mapkyplánkytabulkyrodokmenyosobnosti
úvahykomentářeodkazyčasová osarejstříkobsah